Podíl podnikajících žen postupně stále narůstá a podle statistik ženy ovládají již 14 % českých firem. Přesto je jejich působení omezeno jen na určitý segment trhu. Firmy vedené ženami se specializují na zdravotní péči, účetnictví a různé typy poradenství a administrativních služeb.
žena a muž v kolečku
Jsou ženy lepší podnikatelky než muži?
Mužský přístup k podnikání je velmi odlišný od toho ženského, i když prvotní impuls je stejný. K podnikání nás vede touha po nezávislosti, jak finanční, tak časové. Ženy v něm vidí řešení, jak skloubit pracovní život s péčí o děti. Navíc jsou ženy v zaměstnání méně finančně ohodnoceny, než muži, takže založení vlastní firmy jim otevírá možnosti k vyššímu výdělku. Muži v založení vlastní firmy vidí příležitost, jak vyhrát, vydělat hodně peněz, realizovat vlastní nápady a hlavně se stát úspěšnými.
Na začátku každého podnikání však stojí nápad. Je s podivem, že „nový nápad“, jako důvod k založení vlastní firmy uvádějí spíše ženy. Ty se totiž více nechávají vést svou vlastní intuicí. O nápadu k realizaci je ale dlouhá a náročná cesta. Překonat administrativní, finanční, technologické a dalších nástrahy je vždy velmi náročné.
siluety podnikatelů
Jak se z nápadu rodí byznys?
Úspěšný podnikatel si nový nápad nechává v tajnosti. Trpělivě a důkladně ho testuje, protože jen pár nápadů má šanci prorazit. Pokud je myšlenka opravdu dobrá a funkční je potřeba ji ochraňovat. K tomu musí mít byznysmen dostatek informací, musí se skvěle vyznat ve svém oboru a být pozorný, vytrvalý a otevřený. Zároveň se nesmí bát prohry, protože i neúspěchy mohou člověka posunout dopředu. Takový postup je mnohem bližší mužům než ženám. Ale jak je vidět i ženy se mohou naučit těmto postupům a vzít je za své. K tomu pomáhá řada kurzů na zlepšení komunikačních dovedností, prodejních schopností nebo motivačních workshopů.