Funkce

Často se dá odvozovat účinek látky z jejího názvu. V případě tokoferolu název naznačuje, že je také znám jako "vitamín plodnosti". "Tocos" v řečtině znamená "narození" a "pherein" znamená "přinášet". Jednou z funkcí tokoferolů je tedy kontrola pohlavních hormonů.
Mezi další funkce patří:
●     ochrana buněk těla před volnými radikály.
●     metabolismus tuků.
Podle současných vědeckých lékařských znalostí není jasné, zda vitamín E také chrání před různými degenerativními chorobami kvůli antioxidačnímu účinku. Studie potenciálních protizánětlivých a antitrombotických účinků ještě nejsou ukončeny.
druhy ořechů

Co se stane při nedostatku éčka

Protože vitamín E je rozpustný v tucích, lidé, kteří jedí extrémně nízký obsah tuků, mohou mít riziko deficitu této látky. U některých gastrointestinálních onemocnění, jako je celiakie, Crohnova choroba a zánět slinivky břišní, je také možné, že vitamin není správně absorbován v těle, to vede k jeho nedostatku.
Ti, kdo jedí vyváženou stravu, budou mít dostatečné množství éčka. Protože tělo ukládá vitamin v jeho tukové tkáni a játrech, může kompenzovat krátkodobý výpadek i při nedostatečném množství této látky.
Pokud se přesto vyskytne nedostatek tokoferolu, projeví se to difuzními příznaky, jako:
●     únava.
●     popudlivost.
●     nízká výkonnost a koncentrace.
●     suchá, pokrčená kůže.
Předpokládá se, že nedostatek látky také podporuje vývoj arteriosklerózy. Podle další studie by zvýšený příjem vitaminu mohl výrazně zlepšit ekzém. Proto se předpokládá, že příčinou atopické dermatitidy může být také nedostatek vitaminu E.
klas pšenice

Nežádoucí účinky předávkování

Příliš mnoho éček je nejprve skladováno v játrech a tukové tkáni a není vylučováno. Odhaduje se, že dospělého člověka nepoškodí dlouhodobý denní příjem 300 mg tokoferolu (nebo jeho ekvivalentů).
Extrémně vysoký příjem může způsobit riziko krvácení. Lidé s poruchou srážení krve by proto měli dávat pozor, aby u nich nedošlo k předávkování touto látkou. Totéž platí pro pacienty, kteří užívají léky na ředění krve.

V jakých potravinách se nachází?

Tokoferol se přirozeně vyskytuje pouze v rostlinách. Avšak jelikož ty jedí i zvířata a tokoferol se hromadí v játrech a tukové tkáni, proto i živočišné produkty jsou dobrým zdrojem.
Ořechy a semena a oleje jsou také vynikajícími dodavateli tokoferolu. Asi dvě polévkové lžíce slunečnicového oleje nebo jen malá lžička oleje z pšeničných klíčků pokryjí vaše každodenní potřeby.
Vysoce kvalitní rostlinné oleje jsou součástí zdravé a vyvážené stravy. Vzhledem k tomu, že poměr mastných kyselin slunečnicového oleje je poměrně nepříznivý, neměli byste používat výhradně jen tento, ale také zkuste i jiné oleje. Světlicový olej má velmi vysokou kvalitu, ta je dána vysokým obsahem zdravých mastných kyselin.


 

Ohodnoťte příspěvek